Annonse

Aktuelt

Tar store sprang med Ronja

Mens Ronja Røverdatter bygger nytt vennskap gjennom å våge spranget over det nordnorske helvetesgapet, bygges det broer bak scenen. BONORD er med som støttespiller for den delen av Ronja-prosjektet hvor familier som kjenner på det å stå utenfor, får komme inn.

Tekst: Oddny J. Johnsen

Del denne saken:

 Ronja Røverdatter og Birk Borkason foran den nordnorske versjonen av Helvetesgapet. (FOTO: DANIEL LILLENG)

Den nye nordnorske Ronja er allerede en suksess, mens et minst like vakkert prosjekt foregår bak scenen. For mens forestillingen handler om å være modig nok til å tørre å ta et oppgjør med hva som er rett og galt, og det å bli kjent med de som er annerledes. Så er det nettopp utenforskap som er tema for kulturskoleprosjektet som forestillingen er en del av.

BONORD-verdier

– Gjennom Ronja-prosjektet og samarbeid med BONORD og Kulturskolen kan vi tilby barn og familier muligheten til å delta gratis på kulturskole. Introkurs i Kulturskolen er et prosjekt hvor vi henvender oss til familier som på et eller annet vis står litt utenfor resten av samfunnet, for eksempel på grunn av språk­vansker eller dårlig økonomi. Flere av de som er med i prosjektet deltar også på scenen i Ronja-forestillingen, forteller Sander Torneus. Han er produsent for Ronja Røverdatter, og en av initiativtakerne til forestillingen gjennom produksjonsselskapet Tja.

– Vi fant fort sammen med BONORD i dette prosjektet fordi også de jobber for inkludering og mangfold i samfunnet. Deltagerne på introkurset er fra 12 år og oppover til pensjonistalder, og de får nå lære teater, dans og stemmebruk. Av egen erfaring vet jeg at teater og kulturskole er et glimrende verktøy for å bli mer kjent med deg selv. Du får utviklet deg som person, og du får med deg en verktøykasse du kan bruke. Ikke bare på scenen men også i interaksjon med andre mennesker.

Ronja spilles i høst både i Tromsø, på Finnsnes og i Harstad. Torneus håper Kulturskole­programmet varer enda lengre.

– Vi har fått en helt fantastisk respons både fra deltakerne og familiene deres.

 Den nordnorske Ronja er blitt til ved hjelp av lokale aktører og lokal forankring i samarbeid med en viktig ­ressurs utenfra: regissøren. Her er produsent Sander Torneus og regissør Gard B. Eidsvold akkurat ferdige med en av prøvedagene. Prøvene foregikk i all hovedsak i puljer på Rådstua, på grunn av smittevernreglene.

Trampeklapp

Fantastisk er også responsen på selve ­forestillingen. Da den nordnorske Ronja ­Røverdatter endelig kom seg endelig på scenen, et helt år etter planen på grunn av pandemien, ble hun varmt tatt imot. På og bak scenen er det totalt rundt 100 involverte i oppsettingen. Produksjonen er så nordnorsk som det går an. Scenemodulene er for eksempel bygget av det lokale møbelsnekkeriet Ekte.
– Vi pleier å fleipe med at det eneste vi har importert er regissøren, flirer Torneus.

– Det var på grunn av Sander og Christian i Tja, og det engasjementet de utstråler, at jeg ville gjøre dette, sier regissør Gard B. Eidsvold.

– I tillegg til at Astrid Lindgrens forfatterskap ligger mitt hjerte nært, og Endre Lund Eriksens oversettelse er fantastisk, fortsetter han.

Versjonen anno 2021 bærer solide preg av nord. I kostymene, som er designet av Jil Hinzmann og Gerlinde Thiesen, hintes det om at Birk har samisk opphav. Mye av materiellet i kostymene er forresten lånt fra kostymelageret til Beaivváš.

 Med på scenen er selvsagt villvettene og rumpenissene. Flere av aktørene som deltar er rekruttert gjennom Ronja-prosjektets eget Introkurs i Kulturskolen, som BONORD er med på å finansiere. (FOTO: DANIEL LILLENG)

Mannskor med røvere

– Sammenliknet med filmatiseringen er råskapen og det faktum at de er røvere, tydeligere framme i vår forestilling. Ronjas far Mattis har et lett antennelig nordnorsk lynne. Et 13 manns stort mannskor spiller røverne og lager mye av lydbildet i forestillingen, forteller Torneus og suppleres av regissøren:

– De to unge som opponerer og rømmer hjemmefra, er preget av flere konfliktlinjer i sin vei mot løsrivelse fra voksenverdenens regler og forventninger. Men i bunn og grunn handler det fortsatt om å gå sin egen vei, og tørre å åpne opp for det ukjente, forklarer Eidsvold.

Selv om det velkjente Lindgren-universet begynner å bli noen år, er det ikke noe problem å kjenne igjen elementer fra vår egen hverdag i forestillingen.

– Vi må fortsette å ta vare på Astrid Lindgren: Hun var barnas egen forfatter, og hadde en unik evne til å formidle sin form for moral uten å moralisere, sier Eidsvold.

Eidsvold er sikker på at Astrid Lindgren ville likt denne versjonen, men tror hun ville blitt litt overrasket underveis. Slik han også håper å overraske dagens publikum.

Annonse

Del denne saken:

sex videos
redhead stepteen throated and fed with cum. https://www.xxnx.sex
website blonde teen in pov casting.