Annonse

Idé og inspirasjon

Lager «alpinanlegg» for syklister

Målet er å bidra til økt bolyst og bedre folkehelse. Middelet er et unikt anlegg som alle kan benytte gratis. I nye Harstad Sykkelpark skal du kunne leke deg akkurat som du vil, når du vil. Takket være noen glødende ildsjeler og deres viktige støttespillere.

Tekst: Oddny J. Johnsen

Del denne saken:

 Full fart i pumptrack-banen. Neste år blir det VM-kvalik i Harstad! (Foto: Ørjan Jansson Håkonsen)

Harstad Cykleklubb (HCK) er i ferd med å ­investere nærmere 50 millioner kroner i sykkelglede! Harstad Sykkelpark kan beskrives som et «alpinanlegg» for syklister.

– Vår slagord er – Vi bygger by! Vi bygger ­samfunn! Vi ønsker å skape et anlegg som gjør Harstad til en aktivitetsby hvor det skal være godt å bo og godt å leve både for barn, ung og voksen. Vi ønsker fokus på grønne transport­løsninger og tiltak som er så bra for helsa at folk blir å leve lenger hvis de bor i Harstad, smiler presidenten i HCK, Bjørn Tore Woll.

Sykkelparken er unik i verdenssammenheng, blant annet fordi den er ikke-kommersiell. Sykkelklubben søker langsiktige økonomiske partnere som kan delta i både bygging, drift og ­vedlikehold slik at det blir likt for alle å bruke parken.

Startet i 2014

– En av våre ildsjeler og nå prosjektleder for sykkelparken, Stian Evensen, lanserte ideen i 2012. Arbeidet startet vel for alvor i 2014 og i løpet av denne sommeren håper vi at det meste av løypenettet skal bli ferdig. Målet er full ferdigstilling våren 2022, forteller Woll.

HCK er en breddeidrettsklubb med hoved­fokus på at alle skal kunne delta i sykkelsporten, i et trygt og godt miljø. Klubben har et stort ­engasjement for barn og ungdom, og alt er basert på frivillig dugnadsaktivitet. Medlemstallet har passert 460, men på barnekarusellene er det ikke krav om medlemskap for å kunne delta. Før pandemien hadde Barnekarusellen i snitt 250 unger på sykkelløp hver gang. Sykkelparken har baner og løyper for alle ferdighetsnivå, for eksempel en egen løype for de mellom 1 og 3 år.

– For oss er det viktig å ta et samfunns­ansvar ved å tilrettelegge og skape en arena for ­uorganisert aktivitet, sier Woll.

 Presidenten selv, Bjørn Tore Woll, på sykkeltur i terrenget.

Unikt anlegg

Første del av parken ble ferdigstilt og åpnet i 2019. Den inneholder blant annet to ulike pumptrack-baner. Anlegget ble en umiddelbar suksess, og er tatt i bruk av alle aldersgrupper.

Pumptracks kan beskrives som «kuleløyper» som du «gynger» deg gjennom uten å trø. Den ene av de to er den nordligste VM-godkjente banen i verden, og neste sommer skal Harstad arrangere sin første VM-kvalifisering.
I år og neste år investeres til sammen 23 millioner kroner i å bygge ferdig det mangfoldige løypenettet i parken. Ved siden av de klassifiserte terrengløypene kommer også ferdighetspark, trafikkpark og en freestylepark.

Sistnevnte er en løype med mange ulike typer hopp.

– For å komme til topps i parken brukes ­elsykkel som en slags heisløsning, forteller Woll. Det skal selvsagt også gå an å sykle til topps for egen maskin.

Gratis i bruk

Sykkelparken ligger på Blåbærhaugen like ved Folkeparken, kun en drøy kilometer fra Harstad sentrum. Woll forteller at anlegget skal kunne brukes året rundt, og at klubbens mål er at den unike sykkelparken kan gi hele byen et ­generelt løft, også med tanke på reiseliv og annen næringsutvikling.

– Målet er å få flest mulig ut i aktivitet uansett ferdighetsnivå og form. Vi ønsker at parken ­inspirerer flere, også barn og unge, til å ønske bruke sykkel som grønt transportmiddel året rundt, sier Woll.
Sykkelparken har også planer om utleie av sykler, pluss å kjøpe inn sykler som kan lånes ut gratis til besøkende.

 Harstad Sykkelpark skal være åpen for alle og gratis å bruke, og kan best beskrives som et alpinanlegg for syklister. Banene er designet og ­bygges av sveitsiske Velosolutions som er verdensledende på bygging av slike sykkelanlegg.

Idrettshus

I tillegg til løypenettet skal sykkelparken få et idrettshus til rundt 11 millioner kroner.

– Her er finansieringen nesten på plass, men vi mangler 1,7 millioner. Det vi har gjort hele veien med finansiering er å bruke det offentlige regelverket, slik at vi hele tiden kan doble det vi selv får tak i av midler gjennom offentlige støtte­ordninger som for eksempel Spille­midlene.

– De største bidragsyterne vi selv har ­rekruttert er Sparebanken Nord-Norge og ­Harstad ­kommune som har bidratt med henholdsvis 9 og 7,5 millioner kroner, forteller Woll. Kommunens bidrag går i sin helhet til en trafikkpark hvor de aller yngste syklistene skal få trafikkopplæring i et trygt gatemiljø.

De 70 medlemsbedriftene i Harstad profilerings­pool har allerede fått øynene opp for sykkelentusiastene og har nylig tildelt HCK og sykkelparken innovasjonsprisen «Seire ved å dele».

– Dette inspirerer stort! Vi håper etter hvert å få på plass seriøse partnere som kan bidra økonomisk til å holde anlegget attraktivt og bærekraftig over tid, sier Bjørn Tore Woll.

Annonse

Del denne saken:

sex videos
redhead stepteen throated and fed with cum. https://www.xxnx.sex
website blonde teen in pov casting.