Annonse

Aktuelt

Korona-krisen har ført til en bevisstgjøring

For et år siden raste debattene om hvor vidt Nord-Norge ønsket vekst i turismen. Etter korona-krisen er de fleste blitt bevisste på hvor viktig bransjen er for landsdelen.

Tekst: Skjalg Andreassen

Del denne saken:

 Direktør Trond Øverås i Nordnorsk Reiseliv er gjest i podkasten ALLMØTE. Foto: Rune Stoltz Bertinussen.

– Det er to dimensjoner av bevissthet som ganske brutalt har slått ned: Den første dimensjonen handler om hvor viktig reiselivsnæringen er for landsdelen. Den andre dimensjonen handler om hvor hardt reiselivet har blitt rammet av koronapandemien, sier direktør Trond Øverås i Nordnorsk reiseliv.

Dimensjonene er ganske store. I Tromsø er det anslått at 4.500 mennesker jobber i reiselivsbransjen – ei næring som i 2017 bidro med 130 millioner kroner i personskatteinntekter til det offentlige.

Hør episoden TROND ØVERÅS

 

Podkast, ALLMØTE

 Møt Trond Øverås i samtale med BONORD-direktør Kurt Figenschau i podkasten ALLMØTE.

– Bransjen vår har passert 20 milliarder i årsomsetning i nord, hvis vi skal snakke om store tall. Selvsagt er det noen store «lokomotiver» som dominerer i dette bildet, som Hurtigruten og de store hotellkjedene, men først og fremst er dette ei næring som er preget av mange små aktører. Disse små aktørene skaper arbeidsplasser og aktivitet rundt omkring i sine samfunn, og samlet sett er næringen en av de viktigste for Nord-Norge, mener han.

«Først og fremst er dette ei næring som er preget av mange små aktører. Disse små aktørene skaper arbeidsplasser og aktivitet rundt omkring i sine samfunn»

Trond Øverås

– Og nå ligger denne næringen med brukket rygg som følge av korona-krisen?

– Nå er denne næringen veldig hardt rammet av koronapandemien, og Tromsø er blant de byene i Norge som er absolutt hardest rammet. Målt etter antall permitterte er det så vidt jeg vet bare Oslo som har flere enn Tromsø, sier han.

– Finnes det noen vei ut?

– Ja, det gjør det. På kort sikt handler det om å omstille oss. For denne sommeren må fokuset endres fra utenlandske gjester til gjester fra Norge og Nord-Norge. Vi håper å kunne tiltrekke oss så mange nordmenn som mulig, men vi erkjenner at vi ikke vil klare å kompensere bortfallet av utlendinger. I fjor sto utlendingene for 44 prosent av gjestedøgnene – så store er dimensjonene, sier han.

Les også: Trenger et år med dugnad for reiselivet  

Les også: Nord-Norge kan ende som global reiselivsvinner

Annonse

Del denne saken: