16. mai i år arrangerte Framtiden i våre hender Nord en uhøytidelig konkurranse. Klokken 08.15 startet fire ansatte i organisasjonen samtidig fra Blomlivegen 4 på Kvaløya. En hadde elsykkel, en hadde bil, en hadde vanlig sykkel og en skulle ta buss. Målet var deres felles arbeidsplass inne i sentrum.

Så lang tid tok det: Elsyklist Svein Gunnar brukte 21 minutter til jobb. Bilist Maja Søsveen brukte 24 minutter. Bussbruker Sofie ­Stranger og syklist Sigurd Cottis Hoff brukte begge 27­minutter til jobben. Syklist Sigurd får dessuten et tillegg på 10 min for å måtte skifte.

Dette var en dag det var lite rushtrafikk og ingen kø for bil og buss.

 

Ved siden av tempo vurderte Fremtiden i våre hender også helse, miljø og økonomi. Angående samtlige tre kriterier kom syklisten og elsyklisten klart best ut.

– Vi ser at sykkelen og elsykkelen vinner på alle fronter, forteller en engasjert daglig leder i ­Framtiden i våre hender Nord, Svein Gunnar Karlstrøm. Han mener dette viser at potensialet for satsing på elsykkel er stort.

Han håper prosjektet Tenk Tromsø, som skal løfte byen kommunikasjonsmessig, kan gjøre tiltak a la Oslo som opprettet en tilskuddsordning for de som ønsker å bytte ut bilen med elsykkel.

– I dag var det heller ingen bilkø i rushet, og da virker merkelig å bruke nesten 2 milliarder kroner på ny bru over Sandnessundet. Tenk alternativt, sett heller av en pott til innkjøp av elsykler. Det finnes mange andre måter å bruke disse ­milliardene på, uttaler Karlstrøm.– Grønn mobilitet sparer samfunnet for store ressurser, samtidig som vi får vi positive helse- og miljøgevinster. Vi må jo tilrettelegge for framtida – ikke for fortida. Da må det tenkes innovativt, mener han.