Annonse

Idé og inspirasjon

Elektrisk begeistring

– Mitt aller første tråkk på en elsykkel var en åpenbaring, forteller Kjell Magne Mælen (67) i Tromsø. Det var i 2015. Siden har han elsyklet så ofte han kan, også om vinteren.

Tekst: Oddny J. Johnsen

Kjell Magne Mælen sykler til og fra jobb uansett vær. Kun når det er dårlig føre lar han sykkelen stå.

 Kjell Magne Mælen sykler til og fra jobb uansett vær. Kun når det er dårlig føre lar han sykkelen stå.

Del denne saken:

– Elsykkel er først og fremst et transportmiddel for meg. Det er ikke noe jeg har anskaffet meg for å komme i form, for med elsykkel trenger du ikke sykle deg svett. Du får hjelp når det er oppoverbakker eller motvind, og kan gå rett av sykkelen og inn i jobbmøter. Mælen håper og tror at han vil være i stand til å sykle med elsykkel når han en dag får mer trøbbel med å gå enn han har i dag. Mælen er nemlig plaget av dårlig førlighet i bena.

– Akkurat den dagen jeg prøvde elsykkel første gang, hadde jeg en ekstra dårlig dag med utbrudd av podagra og sterke smerter i en fot. Men på grunn av elmotoren gikk det helt fint og var helt smertefritt å sykle. Jeg ble hekta ­umiddelbart, fra første tråkk, flirer han fornøyd.

Viktig å teste først

Den elektriske begeistringen oppsto allerede for fire år siden, og Mælen er dermed en av de med lengst elsykkelerfaring i Tromsø. Han kom da over et prosjekt i regi av Fremtiden i våre hender, som jaktet på personer som var villig til å teste ut elsykkel i ishavsbyen.

– Jeg har alltid hatt sykkel til fritidsbruk, og sykler gjerne i ferier. Elsykkel var jeg tiltagende nysgjerrig på, og lurte på om den kunne redusere noe av bilbruken min. Men det er jo en stor investering å ta, så jeg nølte.

Han er derfor veldig glad for muligheten han fikk til å teste ut doningen gjennom elsykkel­prosjektet. Akkurat det å teste først, er hans første anbefaling. I og med at elsykkel koster en del, mener han det er viktig å alliere seg med noen som har elsykkel allerede for å få testet den ut.

– Det er alltid lurt å prøve slik at du kan gjøre en vurdering av om dette er noe du blir å bruke. Det er ikke vits å bruke masse penger på en ­sykkel som blir stående i boden eller i garasjen.

Selv bruker han fortsatt den sykkelen han fikk gjennom Fremtiden i våre hender i 2015, den holder godt og har fått seg en betydelig andel kilometer, uten at Mælen er i stand til å redegjøre for hvor mange.

– Det gledelige er at det nær sagt har vært en eksplosiv økning av elsyklister de senere år. I starten var vi jo ikke så mange, men etter hvert ser jeg at elsykkel er noe som har slått an i alle aldersgrupper. Mange mellom 35 og 45 skaffer seg elsykkel og bruker den til og fra jobb. Men jeg har også lagt merke til at en god del voksne damer har skaffet seg elsykkel, mener han, ut fra egne observasjoner langs veien.

Annonse

Gratis utlån

I det øyeblikket Mælen kom hjem med sin elsykkel, vakte han umiddelbart interesse hos naboen.

– Det ble til at jeg ga henne anledning til å teste ut min sykkel, og ganske raskt gikk hun til innkjøp av en selv. Hun ble fort mye mer ivrig enn meg til å sykle, for eksempel til og fra barnehagen.

I Tromsø tilbyr kommunens prosjekt Tenk Tromsø elsykler til utlån gratis denne ­sommeren. Meningen er å få til nettopp det Mælen ­anbefaler: La så mange som mulig teste om elsykkel er noe de kan tenke seg å bruke ­istedenfor vanlig sykkel, buss eller bil.

– Å ta buss går jo absolutt tregest. Men med elsykkelen kommer jeg meg fort og uanstrengt dit jeg vil. Mælen har i flere år hatt flere arbeidssteder samtidig, hvilket har krevd at han flytter en del på seg i løpet av arbeidsdagen, mellom Sør-Tromsøya, sentrum og Breivika. Med litt ­planlegging kan han fint bruke sykkelen i jobbsammenheng.

De dagene elsykkelen får bli hjemme, er som regel dager hvor føret er vanskelig og timeplanen er veldig tett.

– Været er aldri noe problem, men hvis det er sporete på grunn av sørpe eller at det er dårlig brøytet etter et stort snøfall, da lar jeg ­sykkelen stå. Rett og slett fordi risikoen for å velte og skade seg er for stor. Framkommelighet og kontroll vinters­tid er ellers ikke noe problem. Med piggdekk på sykkelen har jeg godt feste, men jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en egen elsykkel til vinterbruk som kan ha litt bredere dekk, er ­stødigere og tar seg bedre fram på dårlig vinterføre.

Kjell Magne Mælen har brukt elsykkel i Tromsø siden 2015, og er begeistret for de endorfinene det gir han å starte dagen på sykkelsetet.

 Kjell Magne Mælen har brukt elsykkel i Tromsø siden 2015, og er begeistret for de endorfinene det gir han å starte dagen på sykkelsetet.

Unik morgenstund

Når det gjelder vær har den erfarne elsyklisten blitt litt avhengig av å starte morgenen med en god dose frisk luft og vind i fjeset.

– Det gjør noe eget med dagen din å få starte den slik. Det er et lite endorfinkick. Og jeg fryser aldri, du må jo kle deg etter været! Jeg har vindbukse, boblejakke, regntøy, alt etter hva dagen bringer. Det kaldeste er hendene og hodet. Ofte er det godt å ha en balaklava under hjelmen, for å beskytte hals og ansikt. Jeg har også investert i gode hansker. Jeg har seks ulike par til ulike værforhold. Det er viktig at du har et godt grep på styre og bremser, og samtidig holder deg varm.

Han har en bod hvor alt utstyret henger tilgjengelig, slik at han ikke bruker ekstra tid på å lete fram klær om morgenen.

– Jeg tar en sjekk ut vinduet og kler meg etter forholdene. Null problem.

Han har også planer om å sykle på butikken. Han har kjøpt en sykkeltralle som han kan hekte av og bruke som handlevogn inne i butikken, og når varene er betalt kan han bare hekte tralla på sykkelen og begi seg hjemover. Også her hjelper elmotoren slik at det å sykle med last ikke er noe problem.

– Men skal vi storhandle bruker vi ­selvsagt bil.

Samboeren er også blitt elsyklist på grunn av han.

– Hun prøvde første gang på sykkelferie i England. Elsykkel er fantastisk å bruke om du skal på sykkelferie og det er litt ulik form på de du skal sykle sammen med. Elsykkelen gjør at ingen blir sakkende akterut.

Bedre pust

Mælen forsikrer at når du først har blitt vant til å komme deg raskt fram med elsykkel, blir det fort en vane.

Han nikker bekymret når vi kommer inn på temaet svevestøv. Han bekrefter at det tidvis er så ekstremt i Tromsø at man må ha noe foran munnen for å unngå å puste støvet inn.

– Men fordelen med elsykkel er at du kan velge deg mindre trafikkerte veier, uten at det trenger å koste så mye mer tid. Men selvsagt: For de som må over en av bruene, så kjennes nok den forurensingen ekstra godt.

Mælen er opptatt av å forsøke å ta vare på miljøet, og har også byttet ut bilen i en elbil. Men sykkelen er ikke så mye et miljøvalg som et praktisk valg for hans del.

– Bonusen ved det er at jeg merker at jeg får bedre pust, og at jeg holder meg i bevegelse, noe som er viktig for helsa. Men for å trene bør man velge vanlig sykkel eller å sykle langturer med mindre motorhjelp.

Rett som det er nå er Mælen å finne på Kvaløya på en liten langtur på fritiden. Det handler om at han ønsker å komme seg i form til å kunne dra på årets sykkelferie. Han og en kamerat sykler fra Atlanterhavet til Svartehavet.

– Vi tar en etappe hvert år. Sykkelferie er virkelig å anbefale, du får en helt annen opplevelse av landskapet, stedet og folket når du tar deg fram så sakte som på sykkel. Og du kan stoppe der du vil.

Og når det er ferie har elmotoren også ferie. Da er det vanlig tråsykkel som gjelder.

Del denne saken:

sex videos
redhead stepteen throated and fed with cum. https://www.xxnx.sex
website blonde teen in pov casting.