Medlem og partner

Byr på elektrisk stemning

Køen var lang og stemningen høy da ELON åpnet sin butikk i Harstad – med ekstra fordeler til BONORD-medlemmer.

Tekst: Oddny J. Johnsen

Del denne saken:

 Nyhetens interesse og krav til smittevern gjorde det nødvendig med køordner og dirigering av besøkende i den nye Elon-butikken.

Ingen skal påstå at kaos rådet, men med ekstra oppmerksomhet knyttet til nyhetens interesse, og med tiltak for å opprettholde avstand og smittevernhensyn, fremsto butikkåpningen på Amfi-senteret i Kanebogen som et lite Klondyke. Og midt i mylderet: Eier og daglig leder Roger Nymoen.

– Vi er flere fra butikken i Tromsø som har tatt turen til Harstad for å bidra til å få rutinene på plass den aller første tiden, men ingen skal være i tvil om at vi skal ha lokalt ansatte og lokal butikksjef her, og at folket fra Harstad skal styre dette på sin måte, sier han.

Scorer på leveringstid

Noen suksessfaktorer skal ELON i Harstad likevel få arve fra Tromsø.

– Vi har blitt gode på hvitevarer og vi har fått et godt rykte på leveringstider. Kundene skal slippe å vente lenge på å få varene sine. De varene vi har utstilt i butikken, har vi også på lager, og hver gang vi selger en vaskemaskin, så bestiller vi ny for å etterfylle lageret vårt. Det har fungert veldig godt for oss i Tromsø, og det vil det også gjøre her i Harstad, sier Nymoen, men ­innrømmer likevel:

– Hvis det kommer noen som skal kjøpe ti- eller tjue vaskemaskiner, så vil vi jo slite, men det finnes jo ikke så mange slike tilfeller, smiler han.

Han trives med å kunne samarbeide med Amfi, og med å ha tilhold i et senter som har 4.000 besøkende innom hver dag.

 Eier og daglig leder Roger Nymoen er optimist ved åpningen av Elon-butikken i Harstad, og mener at et økt tilbud vil føre til en økt etterspørsel. Dessuten håper han BONORD-medlemmene vil utnytte sine bonus-muligheter.

 ELON har opparbeidet seg et godt rykte på hvitevarer, men butikken er likevel full av de varene mange til nå har valgt å handle over nettet.

Et tilbud alle tjener på

– Er det dristig å etablere en ny butikk i en tid der varehandelen sliter som følge av koronapandemien?

– Dristig? Det finnes sikkert dem som vil advare mot dette, men jeg har selv en ganske enkel tilnærming til denne utfordringen: Hvis du skal ta markedsandeler, så er du faktisk avhengig av å være i markedet. Dessuten er det også slik at dersom tilbudet er godt og bredt, så vil også etterspørselen øke, sier han.

Han har selv sin bakgrunn fra produksjon og industri, ikke først og fremst fra markedsarbeid. Han er vant til å angripe «flaskehalser», lete etter muligheter for å gjøre ting raskere og bedre. Slik erfaring er nyttig i butikker, der rask levering og god oppfølging er det store konkurransefortrinnet sammenliknet med det som etter hvert er blitt den aller største konkurrenten for de fleste som driver i varehandelen: Netthandelen.

– Jeg har ikke konkret kjennskap til hvor stort markedet på nett er i en by som Harstad, men jo bedre det samlede utvalget er i butikkene, jo bedre er det, mener han.

Glad i bonuser

Det finnes nok av butikkeiere som preges av å telle kroner. Roger Nymoen konsentrerer seg først og fremst om å måle kundetilfredshet.

– Hvis vi klarer å gjøre kundene ­fornøyde, så kommer også pengene etter hvert – som et naturlig resultat av hva vi presterer, sier han.

Når han åpner butikk, kan han også lokke BONORD-medlemmene med bonus, og han håper så mange som mulig benytter seg av denne muligheten til å gjøre en god handel.

– Jeg er veldig glad i bonus-ordninger! ­Alternativet hadde vært å kunne tilby rabatter, og det fører ofte til lett kaotiske tilstander – der noen kan føle seg lurt eller noen kan tape ­penger. Bonus er noe annet. Det er en handel alle parter tjener på, mener han.

 

Del denne saken: