– Er det dristig å etablere en ny butikk i en tid der varehandelen sliter som følge av koronapandemien?
– Dristig? Det finnes sikkert dem som vil advare mot dette, men jeg har selv en ganske enkel tilnærming til denne utfordringen: Hvis du skal ta markedsandeler, så er du faktisk avhengig av å være i markedet. Dessuten er det også slik at dersom tilbudet er godt og bredt, så vil også etterspørselen øke, sier han.
Han har selv sin bakgrunn fra produksjon og industri, ikke først og fremst fra markedsarbeid. Han er vant til å angripe «flaskehalser», lete etter muligheter for å gjøre ting raskere og bedre. Slik erfaring er nyttig i butikker, der rask levering og god oppfølging er det store konkurransefortrinnet sammenliknet med det som etter hvert er blitt den aller største konkurrenten for de fleste som driver i varehandelen: Netthandelen.
– Jeg har ikke konkret kjennskap til hvor stort markedet på nett er i en by som Harstad, men jo bedre det samlede utvalget er i butikkene, jo bedre er det, mener han.
Det finnes nok av butikkeiere som preges av å telle kroner. Roger Nymoen konsentrerer seg først og fremst om å måle kundetilfredshet.
– Hvis vi klarer å gjøre kundene fornøyde, så kommer også pengene etter hvert – som et naturlig resultat av hva vi presterer, sier han.
Når han åpner butikk, kan han også lokke BONORD-medlemmene med bonus, og han håper så mange som mulig benytter seg av denne muligheten til å gjøre en god handel.
– Jeg er veldig glad i bonus-ordninger! Alternativet hadde vært å kunne tilby rabatter, og det fører ofte til lett kaotiske tilstander – der noen kan føle seg lurt eller noen kan tape penger. Bonus er noe annet. Det er en handel alle parter tjener på, mener han.