Annonse

Idé og inspirasjon

Boligsalg handler om å vekke følelser

Når du skal selge boligen din er det som å gjøre den klar for en date. Du trenger å gjøre et så bra førsteinntrykk at noen blir gryende forelsket.

Tekst: Oddny J. Johnsen

 Her er et eksempel på fra boliger slik de presenteres for salg.

Del denne saken:

– Presentasjonen og førsteinntrykket er viktigere enn de fleste tror. Jeg pleier å si at du ideelt bør gjøre en så bra innsats før salget, at du ikke har lyst til å flytte når du ser resultatet, smiler Marie Traasdahl Hansen hos Garanti Tromsø.

Viktig innsats

Hun har solgt en rekke boliger både i Tromsø og Hammerfest. I de aller fleste tilfellene anbefaler hun selgeren å gi boligen et interiørløft før fotografering og visning.

– Boligsalg handler om å vekke følelser hos interessenten. Du skal gjennom måten du viser fram boligen din på, skape følelser som gjør at potensielle kjøpere kan se seg selv i den aktuelle boligen, og dermed kommer på visning. Boligen er som regel ditt livs største investering og trolig den største eiendelen du sitter på. Du vil vel ikke overlate salget til tilfeldigheter, spør hun retorisk.

Mange får profesjonell hjelp til å gjøre boligen salgsklar. Akkurat som noen er eksperter på ­klesmoter, er boligstylister eksperter på interiør­trender og er flinke til å fremheve boligens styrker.

– Stylisten tilbyr ulike pakker, med alt fra full møblering til enkle dekordetaljer som er med på å løfte totalinntrykket, forklarer Hansen. Stylingen blir som regel stående i noen uker for ­fotografering, og under visningene.

– Det lønner seg aldri å presentere et objekt umøblert. Det handler om å skape stemninger og settinger som kjøper kan drømme seg inn i.

Marie Traasdahl Hansen, eiendommeglerfullmektig Garanti Tromsø.

 Marie Traasdahl Hansen, eiendommeglerfullmektig Garanti Tromsø.

Enkel oppfrisking

Hun sier at hun rimelig ofte får spørsmålet om hun synes selger bør pusse opp litt før salg. I de fleste tilfeller svarer hun ja.

– Alt med måte, selvsagt. Har du en 70- eller 80-tallsbolig hvor det ikke har vært gjort noe siden boligen var ny, bør den selges som den er. Da er det bortkastet med styling, for i en slik bolig vil kjøper uansett være motivert for å gjøre endringer og vil klare å se potensialet i boligen slik den står.

Men for de fleste boliger kan man gjøre mye for at de skal fremstå fra sin beste side.

– Det trenger ikke være de store tingene, men det er for eksempel viktig å fullføre påbegynte oppussingsprosjekter. Å rette opp slikt for å forsterke et positivt inntrykk, er virkelig verdt investeringen, mener hun.

Når kjøper ser at de kan flytte rett inn og ­slipper å bruke penger på oppussing, kan de trolig strekke seg lenger i budkrigen.

– Vegger og gulv er store, synlige flater som trekker mye oppmerksomhet. Litt sparkel og malingsstrøk gir hele og rene flater. Har boligen forskjellige gulv i tilstøtende rom, gir det ofte et rotete utrykk. Legg gjerne samme gulv i ­rommene, slik at man får en helhetlig og ­sammenhengende opplevelse av boligen, foreslår hun.

Annonse

Detaljer er viktige

Uten at hun vil anslå hvor mange tusen man kan tjene ekstra, så er hun tydelig på at du får igjen for arbeidet med presentasjonen.

Hun bekrefter at interiørdetaljer ofte nå ­presenteres med nærbilde i boligannonsene.

– Det er fordi vi ønsker å formidle følelsen og forestillingen om at «her vil jeg bo», slik at man ønsker å komme på visning for å se mer.

Samtidig suppleres annonsene med detalj­bilder, om det for eksempel er påkostede ­kvaliteter ved boligen som ønskes fremhevet.

På selve visningsdagen er det selvsagt friske blomster og strøkent og rent hjem som gjelder.

– Små detaljer som litt friske urter eller frukt på kjøkkenbenken, bidrar positivt, sier megleren.

– Og ikke glem uterommet. Spesielt for de som selger på vår og sommer er det viktig å vise fram mulighetene for å nyte godværet når vi har det. Husk duk, koselige puter og friske blomster der også! oppfordrer hun.

Sosiale medier

De fleste boliger selges nå gjennom nett­annonser og sosiale medier. Avisannonsen på papir er ikke så mye brukt lenger.

– Du får mer igjen for pengene på å bruke sosiale og digitale medier fordi det er enklere å annonsere målrettet mot de gruppene du ønsker å nå.

Marie Traasdahl Hansen forteller at det som regel går i annonsepakker bestående av ­Facebook og Instagram i tillegg til Google Display Network som dekker de 200+ største nettstedene i landet.

Del denne saken: